Mies Thornbridgeltä

Thornbridge on yksi niistä panimoista, joiden näkyvyys Suomessa kasvaa kohisemalla. Muutama vuosi sitten panimon tuotteista näkyi Suomessa lähinnä Jaipur IPA:a, mutta nykyisin yhtiön tuotteita alkaa löytyä melko monipuolisesti olutravintoloista ja jopa Alkon tilausvalikoimasta löytyy viisi panimon tuotetta. Eikä kehitys ole jäämässä tähän, vaan maahantuoja Brew Seeker (ei siis Servaali kuten aluksi väitimme!) on puuhaamassa panimolle samantyylistä nimikkobaaria kuin mikä avattiin alkuvuodesta Tommyknockerille. Huhujen mukaan Kalliossa sijaitsevaa tarkastellaan ensi viikolla tarkemmin.

Kun kerran Thornbridgestä ollaan tekemässä Suomen markkinoille lähes Brewdogin vertaista brändiä, oli Olutexpon yhteydessä pakko tarttua tilaisuuteen ja kysellä yhtiön markkinointipäällikkö Alex Buchananilta, minkälainen panimo kymmenen vuotta sitten ensimmäiset oluensa tehnyt Thornbridge oikeastaan on.

Yhtiön tuotevalikoima on laaja ja monipuolinen ulottuen perinteisestä Lord Marples -bitteristä aina esimerkiksi maapähkinävoiolut Charlie Browniin tai kokoelmaan klassisia saksalaistyylejä (Bamberg-savubock, Tzara-kölsch ja Bayern-pilsner). Toki valikoimassa ovat myös modernit käsityöläispanimoiden hittituotteet, eli jenkkityyliset IPA:t ja APA:t.

Onko panimolla mitään linjaa omissa oluissaan?

”Meidän ei koskaan ollut tarkoitus ryhtyä epäbrittiläiseksi panimoksi, vaan se on tapahtunut vähän vahingossa emmekä ole sitä vastustelleet. Se, mistä pidämme tiukasti kiinni, on se, että oluidemme pitää olla tiukasti tyylin mukaisia. Johonkin maapähkinävoi-aleen ei tietenkään ole mitään kriteerejä, mutta niissä tyyleissä, joissa on, pidämme niistä kiinni”, Buchanan selittää.

Hän kuitenkin korostaa, että valtaosa tuotannosta myydään briteille, jotka haluavat brittityylistä olutta. Panimon kymmenessä Englantiin perustamassa baarissa myydäänkin eniten bitteriä (Lord Marples) ja golden alea (Brother Rabbit) sekä perjaisin Jaipur IPA:a, joka on yhtiön ykköstuote ja muodostaa noin 40 prosenttia tuotannosta.

Aiemmin yhtiön pubeissa on ollut tarjolla myös jonkun ulkopuolisen valmistamaa lageria, mutta sitä on vähitellen korvattu Thornbridgen omalla, useasti palkitulla Tzara-kölschillä.

”Emme kerro, että se on alea tai puhu mitään mistään kölschistä, vaan kehotamme ihmisiä kokeilemaan ja yleensä se kelpaa hyvin. Jos ei olisi lagereita ja helppoja bittereitä, ei olisi pubejakaan. Varsinkin Englannissa on vahva tuoppikulttuuri, johon kuuluvat miedot ja helpot oluet. Asun Sheffieldissä ja siellä juodaan tänään perjantaina selvästi eniten Carlingia (mieto lager).”

Buchanan pitääkin hieman huvittavana sitä, että ihmiset tulevat joskus pyytelemään häneltä anteeksi sitä, etteivät pidä kaikista yhtiön oluista.

”Meillä on monta kymmentä erilaista olutta. Siinä ihmisessä, joka pitää niistä kaikista, on jotain vialla.”

Brittiläinen olutkulttuuri on Buchanin mielestä murroksessa, sillä esimerkiksi perinteistä real ale -tyyliä puolustavan Camran tilaisuuksissa näkee vatsakkaiden setien lisäksi yhä enemmän naisia ja nuoria. Hän ei näe ristiriitaa Camran-tiukasti sääntelemän olutkulttuurin ja modernimman käsityöläispanimoliikkeen välillä.

”Puhun itse jatkuvasti käsityöläisoluesta, mutta minulle sillä ei ole mitään muuta määritelmää kuin, että kyseessä on hyvä olut. En ymmärrä, että jonkun mielestä Fuller’sin ESB ei voi olla käsityöläisolutta, koska kyseessä on niin vanha yhtiö. Ei joku lontoolaisessa rautatietunnellissa pantu olut ole käsityöläisolutta, jos se ei ole hyvää.”

Buchanan on tyytyväinen, että Thornbridge pääsi alkuu ennen pahinta buumia, sillä englantilaisten pienpanimoiden määrä on yli kaksinkertaistunut sen jälkeen, kun Thornbridge aloitti vuonna 2005.

”Tuntuu uskomattomalta olla täällä (Helsingissä), kun muutama vuosi sitten oluitamme oli vaikea saada kaupattua parin mailin päässä olleisiin pubeihin. Emme kuitenkaan aktiivisesti hae mitään Brewdog-tyylistä nopeaa kasvua. Esimerkiksi idea baarista Helsingissä oli lähtöisin maahantuojalta.”

One comment

  1. Janne Lehtinen

    Hei, pieni ja tärkeä korjaus!
    Maahantuoja ei suinkaan ole Servaali, vaan Brew Seeker Oy. Olemme osa samaa Captol Invest konsernia, mutta omistuspohja ei ole täysin yhtenevä. Käytämme toki monesti samoja ostopalveluja Servaalin kanssa (mm. markkinoinnin puolella), mutta emme ole samaa yhtiötä.
    Toimme Thornbridgen oluet maahan heti aloittaessamme vuoden 2012 alussa. Alkuun moni ei ollut kuullutkaan tästä panimosta (saatikka meistä), mutta varsinkin Jaipurin suosion myötä panimo alkaa olla jo monelle tuttu. Samalla jakelua on saatu kasvatettua ravintoloiden lisäksi nyt myös Alkoon ja päivittäistavarakauppoihinkin (joissa löytyy AM:PM All Day IPA).

Post a comment

You may use the following HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>